Obsah stránky [–]
Jiří Palas (2023)
Práce se věnuje tématu jízdních dokladů ve veřejné dopravě a preferencím cestujícíchohledně jejich nákupu a využívání, a to se zaměřením na Pražskou integrovanou dopravu (PID).V teoretické části je stručně popsána nabídka jízdních dokladů v PID, v krajských městech Českaa ve vybraných světových městech. Datová část se následně věnuje reálným datům o prodejijízdenek v PID a názorům cestujících získaným v dotazníkovém šetření. Část Zhodnocení a doporučení poté přináší zhodnocení současné situace a trendů a formuluje doporučení prodalší rozvoj nabídky jízdních dokladů v PID.
Vzhledem k dynamickému rozvoji technologií v této oblasti však bude i nadále užitečné sledovat jak trendy ve světě, tak domácí data o chování cestujících.
Stáhnout práciAdam Eichler (2021)
Cílem práce Návrh způsobu ověřování shody zařízení vůči standardu VDV301 byla tvorba testovacího prostředí pro ověřování shody komponentů infromačního systému pro cestující s normou VDV301 pro potřeby Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy.
Po vyřešení počátečních potíží vznikly programy (VDV301tester a VDV301display),
které již posloužily v praxi při vývoji pro PID specifické verze 2.2CZ1.0 protokolu
IBIS-IP a ukázaly, že je velice složité navrhovat nová řešení bez praktického ověření
jejich funkčnosti.
Poskytnutí programů vzniklých v této práci vývojářům reálných zařízení by mohlo pomoci v rozšíření tohoto protokolu a modernizaci morálně zastaralých zařízení.
Stáhnout práciRichard Papež (2021)
Předmětem této bakalářské práce bylo srovnání rychlostí odbavení cestujících ve veřejné
dopravě při využití starého systému typu Card Centric a nového typu Account Based.
V případě systému Account Based bylo pro získání dat třeba měření v terénu. Pro původní
systém Card Centric byla použita již dříve zpracovaná data.
Práce přináší cenná porovnání rychlosti jednotlivých typů odbavení cestujícího od papírových kupónů přes čipové karty až po načítání QR kódů z mobilních telefonů.
Karolína Pecinová (2020)
Předmětem diplomové práce „Návrh systému hlídání dodržování stanovené trasy autobusu“ je návrh rozšíření dispečerského programu Monitorování provozu vozidel o modul pro vyhodnocení odchylky od stanovené trasy autobusu. Práce se rovněž zabývá určením nezbytného hardwarového a softwarového vybavení spolu se stanovením vstupních předpokladů a podmínek pro správnou funkci systému a návrhem způsobu indikace odchylky od stanovené trajektorie vozidla pro dispečera i řidiče.
Navržená metodika se v praxi pozitivně osvědčila a získané poznatky a navržená řešení lze využít v budoucnu i s případně odlišným předmětem zájmu než je rychlost odbavení.
Stáhnout práciAdam Eichler (2019)
Cílem této práce bylo porovnání současných možností komunikace mezi prvky informačního systému pro cestující ve vozidle MHD. Na základě výběru podle kritérií modularity a využitelnosti při výuce je zvolen jeden konkrétní způsob komunikace pro tvorbu funkčního modelu dle normy VDV301.
Funkční model byl ověřen praktickou realizací sestavy emulátoru palubního počítače, emulátoru vozidlového informačního panelu a skutečného vozidlového informačního panelu komunikujícího dle vybraného protokolu.
V závěrečné částí práce autor zhodnocuje výhody navrženého modelu pro výukové účely a rozebírá podmínky, které musí být splněny, aby systém podporoval režim “plug and play”.
Stáhnout práci
Lukáš Čacký (2018)
Předmětem bakalářské práce je problematika týkající se rychlost i odbavení cestujících ve veřejné dopravě, se zaměřením na příměstskou část autobusové dopravy PID. To především z toho důvodu, že je zde prováděno odbavení cestujících výhradně u pracoviště ři diče a časy odbavení se reálně projevují na cestovním pohodlí, cestovní době a pracovní morálce řidičů. V případě městské dopravy PID je odbavení cestujících realizováno uvnitř vozidel bez nutnosti kontaktu s řidičem, přičemž je nástup realizován všemi dve řmi vozidel. Doba strávená odbavením je tedy relativně nepodstatná a nemá žádný vliv na cestu.
Navržená metodika se v praxi pozitivně osvědčila a získané poznatky a navržená řešení lze využít v budoucnu i s případně odlišným předmětem zájmu než je rychlost odbavení.
Stáhnout práciPetr Hnyk (2018)
Práce je napsána v anglickém jazyce.
Tato práce nabízí přehled o informačních systémech ve veřejné dopravě a o datech, která organizátoři veřejné dopravy sbírají a jak je využívají. V této práci také najdete popis Pražské integrované dopravy (PID) a přehled informačních systémů pro cestující, které se v PID používají na zastávkách a ve vozidlech. Také zde najdete popis tarifu Pražské integrované dopravy a rychlý přehled informačních systémů, které se používají ve světě.
Druhá část práce popisuje webovou aplikaci ETIS, pomocí které může kdokoli jakkoli napojený na veřejnou dopravu vkládat informace o informačních systémech a tarifu v systému, který sám zná. Aplikace také nabízí snadné vytvoření porovnání vybraných parametrů a umožňuje tak vytvořit si analýzu a zjistit, které systémy veřejné dopravy jsou si podobné, ať už co do tarifu, cenové politiky nebo do velikosti.
Aplikace ETIS je k dispozici na webových stránkách https://etis.fd.cvut.cz/etis/
Stáhnout práciKarolína Pecinová (2018)
Předmětem bakalářské práce „Porovnání vybraných nástrojů pro dispečerské řízení vozidel veřejné dopravy“ je charakteristika jednotlivých specifik dispečerského řízení a následná analýza a komparace zvolených softwarů používaných koordinátory jednotlivých integrovaných dopravních systémů, a to na základě stanovených kritérií. Práce se rovněž zabývá vyhodnocením testovaných softwarových nástrojů a vytvořením návrhových opatření, jež by po implementaci měly za následek zefektivnění práce dispečera.
Na základě výsledků vyhodnocení si autorka dovolila vytvořit několik návrhových opatření, která by po implementaci do systému s největší pravděpodobností vedla ke zjednodušení činností práce dispečera a k zefektivnění jím prováděných úkonů. Jelikož autorka posuzovala vybrané dispečerské systémy pouze na základě svého názoru a dostupných zdrojů, je nutné podotknout, že se jedná o její subjektivní hodnocení a preference.
Autorka se domnívá, že tato práce může sloužit jako materiál a zpětná vazba pro vývojáře aplikací. Vzhledem k rozsahu práce nebyly pro porovnání využity všechny dostupné funkcionality. Tyto však mohou sloužit jako podklad pro další práci autorky.
Stáhnout práciLukáš Hrdina (2015)
Sledování provozu autobusů v PID produkuje velké množství dat o polohách vozidel a jejich zpoždění. Autor v diplomové práci přibližuje metodu, která by umožnila zpřesnit odhad času příjezdu autobusu do zastávky. Ke zpřesnění odhadu používá naměřené dojezdové doby na komunikaci, po které autobusy jezdí. Součástí práce je zevrubný popis možných zdrojů dat o dopravním proudu, které by bylo možné využít k tvorbě matematického modelu predikce zpoždění.
Rozsáhlé archívy záznamů o provozu skýtají možnosti, jak optimalizovat provoz. Pomocí skriptu, který autor v práci představuje, lze vytvořit diagram, ze kterého lze identifikovat nedostatky v návrhu jízdních dob a odhalit provozně kritická období a místa. Na tato místa se lze zaměřit při úpravě jízdních řádů nebo při návrhu preferenčních opatření.
Autor prokázal, že prediktivní model přináší zlepšení odhadu zpoždění autobusu v zastávce oproti dosavadní použité metodě.
Stáhnout práciLukáš Hrdina (2013)
Veřejná doprava nabízí nezávislost – zajišťování provozu neleží na bedrech cestujícího. Volnost spočívající v neřízení vozidla však také znamená, že v případě nenadálé události se cestující nemusí dozvědět, co se děje a jak dál postupovat.
V první části autor shrnuje prostředky, kterými lze v systému Pražské integrované dopravy poskytovat informace – běžné i mimořádné. V druhé části stanovuje pravidla, podle kterých by se mělo informování během mimořádností odehrávat.
Autor shledal, že největší překážkou mimořádného informování je nedostatečné vybavení zastávek displeji, které by dokázaly tyto informace zobrazit. Osazení informačních displejů na více zastávek by přineslo informace o provozu mnohem většímu počtu cestujících, což by s sebou neslo kladný dopad na pohodlí cestování.
Stáhnout práciPetr Čuchal (2014)
Provozování komplexních systémů veřejné dopravy, jakým Pražská integrovaná doprava nepochybně je, se neobejde bez dálkového dohledu nad vozidly. Aby mohla bylo určení polohy vozidel přesné a správné, je potřeba zajistit, že referenční body – zde zastávky – jsou přesně zaměřeny.
Cílem práce bylo zjistit, jaké jsou vlivy, které nepříznivě ovlivňují přesné zaměření polohy autobusů. Pomocí geodetického GPS přijímače autor prověřoval správnost zaměření zastávkových sloupků. Dále byla pomocí vícestaničního měření určována časová přesnost zastavování autobusů, která pak byla srovnána s hodnotami dohledového systému MPVnet.
Po opravení určitých nesrovnalostí v dohledovém systému došlo ke zlepšení určení přesnosti polohy autobusů.
Stáhnout práciAleš Bitter (2014)
Pražská integrovaná doprava se vyznačuje vysokými přepravními výkony. Je proto důležité, aby odbavování cestujících v zastávkách proběhlo co nejrychleji. Zvláště důležité je to u příměstských linek, kde každý cestující musí projít kontrolou při nástupu. Zkracování pobytových dob ve stanici zrychluje cestovní doby, čímž zatraktivňuje veřejnou dopravu a také zlevňuje její provoz. Důslednější kontroly vyvolané propracovanějšími odbavovacími metodami pomáhají snižovat počty černých jízd.
Autor se v práci zaměřil na zlepšení rychlosti a účinnosti odbavení cestující veřejnosti.
Aleš Bitter (2012)
Standardizace je důležité v mnoha oborech, dopravu nevyjímaje. Místní integrované dopravní systémy po svém založení začínaly s vlastními sadami jízdních dokladů. Ukázalo se však, že s rostoucí mobilitou obyvatelstva se více lidí zapojuje do vícero integrovaných dopravních systémů. Jednotný jízdní doklad by umožnil cestování v různých systémech bez nutnosti zařizování nového cestovního průkazu.
V práci byl zmapován stav na poli elektronických odbavovacích systémů v integrovaných dopravních systémech České republiky.
Stáhnout práci