Mapová část aplikace MPVnet

O projektu

Počet míst v projektu

Typ studia Obor Počet míst Kód projektu
Bakalářské ITS 4 K620X1YS
DOS 2 K620X1YD
Magisterské IS 2 K620X2YA
DS 2 K620X2YD

Zabýváme se odbavovacími systémy…

Moderní jízdenkový automat

Odbavovací zařízení

Odbavovací zařízení zahrnuje veškeré aparatury sloužící k distribuci a používání jízdních dokladů.

Proces odbavení začíná zakoupením jízdního dokladu u odbavovacích přepážek nebo v automatu na jízdenky. Aby jízdenka platila, je potřeba ji učinit platnou. To se děje v označovačích nebo validátorech nacházivších se ve vozidlech. Odbavovat může také řidič nebo průvodčí.

Pro vysokovýkonné kolejové systémy – ale i lanovky – je typické odbavování ještě před nástupem do vozidla, v přepravních prostorách. Také zde se setkáme s validátory, označovači nebo pokladnami.

Jízdní doklady

Jízdné bývá zpravidla jednorázové, tedy omezeno jednou jízdou, nebo časové, kdy je možné jezdit až do skončení platnosti jízdenky. I přes zavádění elektronického jízdného se stále setkáváme s papírovými jízdenkami. Ty nejsou omezeny pouze na drobné systémy veřejné dopravy, ale lze je s úspěchem využívat i v rozsáhlých integrovaných oblastech, jakým je systém Pražské integrované dopravy.

Časové kupony z let 2003, 2005, 2006 a Opencard

Elektronické jízdné je nahráno na datovém nosiči – zpravidla je to magnetický proužek nebo čip. Možnosti elektronických jízdenek jsou takřka neomezené. Dovedou vše, co papírové jízdenky a ještě mnohem víc, jsou však poněkud dražší na výrobu a provoz. Na čipové kartě může být například nahrán kredit v elektronické peněžence.

Soudobé mobilní telefony již dokáží nahradit čipové karty. S technologií NFC dokáží nahrát a vysílat stejná data, která jsou ukládána v bezkontaktních čipových kartách. Ostatní mobilní telefony mohou stále spoléhat na technologii SMS jízdenek.

Ke kontrole dodržování tarifní kázně patří přepravní kontrola. Přepravní kontroloři – dříve též revizoři – jsou dnes vybaveni čtečkami čipových karet pro kontrolu elektronického jízdného.

Příprava a zpracování dat

Principem integrovaných dopravních systémů je spolupráce dopravců. Při existenci jednoho společného dokladu to znamená, že dopravci si musí mezi sebou vzájemně vyúčtovat tržby z prodeje dokladů podle odjetých výkonů. Prostředníkem mezi vyrovnáváním plateb je clearingové centrum, které dohlíží nad účetními operacemi.

Počty cestujících se zjišťují z dopravních průzkumů. Tato data je nutno dále zpracovávat. Používá-li dopravce ve svých vozidlech zároveň integrované a neintegrované jízdné (typické pro celostátní železnice), stanovují se pro vyrovnání plateb podíly jízdních dokladů použitých mezi cestujícími. Také tyto údaje se zjišťují z průzkumů.

…i informačními systémy

Internetová aplikace odjezdy FD slouží k zobrazování zastávkových tabel PID u východů z budov FD.

Námi vyvinutá aplikace odjezdů v PID dává studentům a zaměstnancům přehled o nejbližších odjezdech spojů MHD při odchodu z budov fakulty (na míru pro jednotlivé budovy: Horská, Konvikt, Florenc).

Zastávkové informační systémy

Informace na zastávkách, to dnes nejsou pouze jízdní řády. Cestujícím již nestačí vědět, kdy jim spoj má přijet, ale také kdy jim doopravdy přijede. Jak známo, oba časy se mohou výrazně lišit. Určit čas příjezdu není jednoduché. Stále je zde prostor pro zlepšení předpovědních metod.

Zatímco výpočet času příjezdu spoje je vcelku rutina, horší je to s indikací odřeknutých spojů. Na vývoji její automatické detekce bude ještě mnoho práce.

Návrh elektronických zastávkových sloupků naráží na protichůdné požadavky. Z funkčního hlediska je žádoucí, aby sloupky zvládaly zobrazit co nejvíce potřebných informací, což nemusí být v souladu s finančními možnostmi pořizovatele. Dále jsou zde technická omezení vyplývající například z klimatických poměrů místa instalace nebo dostupnosti elektrického napájení. Výsledná podoba informačních prvků je velmi důležitá: má vliv na celkovou úspěšnost celého informačního systému.

Informace ve vozidle

Vypravení vozidla bez proměnných informačních prvků je nemyslitelné. Každé vozidlo Pražské integrované dopravy musí být vybaveno ukazateli pásma, času a ukazateli směru. Současným trendem je využívat vozové informační prvky k zobrazování informací, které reagují na reálný stav okolí. Například obrazovky v tramvajích by ukazovaly skutečné časy odjezdů autobusů z přestupních zastávek.

Již nyní je možné, aby dispečeři hlásili do vozů na dálku. To má význam zejména při nastalých mimořádných událostech.

Nesmí se zapomínat ani na přístupnost. Vozidla jsou vybavována dálkově ovládanými hlásiči, které umožní nevidomému cestujícímu zjistit linku a směr přijeduvšího spoje.

Aplikace MPVnet promítá polohy autobusů zapojených do systému na mapový podklad. Kliknutím na spoj lze o něm získat další informace.

Sledování vozidel v reálném čase

Okamžitá možnost zjistit, kde se libovolné vozidlo nachází, přispěla ke zkvalitnění provozu veřejné dopravy. Systémy sledování vozidle poskytují velká množství dat, ale aby mohly být plnohodnotně využity, je třeba je nejprve zpracovat. Rozsah údajů, se kterými lze pracovat, dává velký prostor pro realizaci nových nápadů.

Sledování vozidel nenachází využití pouze u dopravních podniků, ale také u jiných společností s velkými flotilami vozidel. Sledováním jejich pohybu zjistíme, jak dobře jsou ulice průjezdné, jedná se o princip plovoucích vozidel. Údaje o průjezdnosti mohou doplňovat informace používané pro výpočet doby příjezdu do zastávky.

Interní informační systémy

Umožňují vlastní provozování dopravy: slouží k práci s daty získanými ze sledovacích systémů i ke správě dat z grafikonů.

Internet

Internetové informační systémy mají výhodu, že je lze prakticky okamžitě aktualizovat. Prostor pro zveřejnění informací je neomezený, avšak na rozdíl od tradičních médií nehrozí zahlcení cestujícího informacemi: dobře navržený informační portál umožní cestujícímu vybrat si jen ty informace, které ho zajímají.

Příklad interaktivního grafu webové aplikace ETIS umožňující srovnání cen vybrané jízdenky napříč vloženými dopravními systémy z celého světa (načítání může chvíli trvat kvůli převodu měn).

ETIS

ETIS vznikl jako reakce na vznik množství nových integrovaných dopravních systémů v České republice a jejich specifik. Hlavním cílem systému ETIS je umožnit uživatelům snadné a rychlé srovnání jednotlivých integrovaných dopravních systémů jak porovnáním jednotlivých hodnot, tvorbou grafických srovnání či po nějaké době i porovnáním vývoje hodnot v čase. ETIS umožňuje snadné zadávání hodnot jako jsou ceny jednotlivých typů jízdenek a hodnoty, kterou nabízejí (časová, pásmová či kilometrická platnost), počty zastávek, dopravních prostředků, velikost obsluhovaného území a pod. Umožňuje uživatelům i vytvářet nové kategorie dat a zadávat pro ně hodnoty. V případě měnově závislých hodnot (ceny jízdenek) umožňuje jejich převod a porovnání v reálnném čase. U cen umožňuje i srovnání cen vztažené ke kupní síle obyvatel díky možnosti převedu na počet dostupný obyvatelstvu za jejich HDP.

Beta verze webového portálu vyvinutého jako součást diplomové práce v rámci projektu je na adrese etis.fd.cvut.cz. Datové sady se neustále rozšiřují.

S rostoucím počtem uživatelů mobilního internetu hraje informování v terénu čím dál větší roli. Vývoj uživatelsky přívětivých aplikací do mobilních telefonů je velmi důležité.


Panel mimořádného informování ve vestibulu pražského metra během výluky.

Na čem můžete pracovat?

Na našem projektu můžete podle Vašeho zájmu pracovat na všech výše uvedených problematikách odbavovacích a informačních systémů. Za aktuální trendy v této oblasti by se dalo označit rozšíření využívání dat ze sledování vozidel v reálném čase při informování cestujících a návrhy elektronických jízdních dokladů.

V nové certifikační laboratoři nabízíme studentům možnost podílet se její činnosti.

Neváhej a přidej se k nám
2 a 3 volná místa
zbývají na oborech DOS a ITS.
Zvol si 20X1HD či 20X1HS!
Centrum dopravního výzkumu v.v.i. Fakulta dopravní ČVUT Mikroelektronika spol s.r.o. ČVUT v Praze PID ROPID